Shit på svenska

skrivet 2006-12-18 klockan 14:13:46
Att vara finländare i Sverige är inte alltid så lätt. Kulturskillnaderna mellan Sverige och Finland är större än vad man skulle kunna tro. Dessutom är man finlandssvensk, vilket var och varannan svensk inte vet vad det är och man får berätta deras egen historia för dem gång på gång.
Därför introducerar jag kategorin; språkkrockar. Kollisionen mellan min dialektala finlandssvenska och rikssvenskan.

Första ordet ut är: bajs och bajsar.

Det är något jag inte använder i Finland. Jag säger skit och skiter eller kakka och kakkar. Problemet är att när jag uttalar skiter så låter det väldigt hårt i svenska öron. Väldigt finskt lixom "shjiiiter" medan svenskarna säger "chjiter" så som de säger sju typ. Ni vet. Det passar helt enkelt inte in. Sen att kakka e finska, gör ju det omöjligt att använda. Så här har vi en tydlig språkkrock. Antingen börjar man använda bajsar eller så rikssvenskar man uttalet på skiter...eller?

Kommentarer



skrivet 2006-12-18 klockan 15:19:18

Vi har ju kakka också, fast mer som typ när nåt är dåligt och helt knas, "kakan blev helt kakka". :)


skrivet 2006-12-18 klockan 18:44:37

coolt! så då kan ja ju använda det lite i alla fall:)


skrivet 2006-12-18 klockan 19:55:40

Frågan är hur ofta du säger dessa ord?? Är det ord som oftar kommer upp i dina samtalsämnen?:P


skrivet 2006-12-18 klockan 23:10:20

haha...hmm..vet inte..kanske? eller?



Jag heter
Kom ihåg mig?
URL/Bloggadress


Min kommentar