Skolmaten.

skrivet 2011-09-27 klockan 15:34:32
Intressant debatt om centralkök i Raseborg. Finns här och här.

Jag är ju en av de matgladare barnen och började min karriär i dagis med att ta flera portioner. Det var inte många maträtter jag inte åt, men visst fanns de också. Nummer ett spenatsoppa! Fy fn. Ungarna spydde i dagis när de tvingades äta det. Nummer två leversås. Och nummer tre, någon såndärn vit fisk. Säkert har jag förträngt något här, men i huvudsak så åt jag allt.

Tyckte maten i Karisskolorna var helt okej. Sämre var det i Helsingfors där jag gick gymnasiet, men det var ofta den enda riktiga maten jag åt, eftersom jag inte hade pengar då jag bodde där.

Problemet är väl att ungarna är så bortskämda nuförtiden. Eller så har maten verkligen blivit het usel. När jag växte upp blev jag påmind om krigstiderna, (av mommo och moffa) att man ska äta upp vad man får på tallriken och vara tacksam. Dessutom var vi inte rika i min familj så man skulle ta vara på att få äta gratis på dagen. Åtminstone kände jag det så. Jag hann dessutom aldrig äta frukost när jag gick i skolan för jag vaknade typ 10 före och var alltid försenad, så man hann ju bli hungrig till lunch :)

Kommer ihåg när vi hade "presidenval" i lågis och den gruppen som vann lovade pizza och hamburgare till lunch varje dag, haha.

Ekenäs högstadiums husmor Christel Sunqvist lär ju vara en riktig mästerkock och lyckas laga mat med samma råvaror som alla andra och får den godare och få mer att gå åt. Hon kunde ju bli chef i ett storkök och Raseborg skulle ha den bästa maten i Finland.

Intressant också när föräldrarna säger att våra barn ska inte äta fabriksmat. Är inte det mesta det redan. Typ fiskpinnar och köttbullar. Eller maler och knådar Christel et Co. köttfärs till köttbullar i Ekenäs?

Kommentarer



Lotta
skrivet 2011-09-27 klockan 17:08:23

Det är nog inte barnen som blivit bortskämda, utan maten har blivit HELT USEL. Var ett år på mammaledighet, o då jag kom på jobb i höstas uppfattade jag nog det som om det hade blivit ÄNNU sämre än det varit! Så ja - maten i Karis skolor och daghem är under all kritik. Jag KAN inte heller kräva att barnen ska äta upp (att smaka är ju en självklarhet) då jag själv inte klarar det. Och har förstått av flera som kommit till Karis från Ekenäs att skillnaden är enorm! Så någo måste göras. Och de som gör beslut angående detta borde definitivt komma och äta i Karis skolorna i en vecka för att kunna avgöra...


ika
skrivet 2011-09-27 klockan 17:43:19

Tack Lotta för din kommentar. Låter ju förskräckligt om maten är så dålig som du säger.

Det är ju bra då att den här frågan kommit upp så det förhoppningsvis blir bättre standard för alla.


skrivet 2011-09-28 klockan 00:08:51

Mina ungar har aldrig klagat på skolmaten i Karis. Tvärtom. Men jag är förvånad att de inte får sånt som jag var övertygad att ännu finns på skolmatslistan t.ex. dillkött (som de älskar) och kåldolmar (som de inte gillar).


skrivet 2011-09-28 klockan 08:51:14

Jag åt också allting som ställdes framför mig i skolmatsalen. Och det syntes:)



Nåmen skämtåsido så tycker jag faktiskt att ungar i det här landet var/är fruktansvärt bortskämda. Man fattar inte vilken sjuk lyx det är att vi serveras varm mat varje dag i skolan som alla får äta. GRATIS. I USA serverades den mest vedervärdiga lunchen bestående av blöta franskisar och asiga pizzabitar som man dessutom förväntades betala för. Skölj sen ner det med lite cokis så mår kroppen prima.



Kan ju inte säga nåt om hur maten är idag men då när jag åt i skolan så fanns det nog inget att klaga på. Vissa åt ju fan inget annat än knäckebröd för det var liksom inte sådär jättekova att äta alls i högstadiet. Stackars barn. Bra matvanor kommer hemifrån och får man lära sig från det att man är liten att man kan smaka på allt och äter upp det som läggs på tallriken så går det nog bra.


Lotta
skrivet 2011-09-28 klockan 21:58:49

Ja, som sagt så är det ju en självklarhet att smaka på allt! Men nä - maten i Karis ÄR tyvärr inte bra och SER verkligen inte aptitlig ut heller! Och det tycker jag också är viktigt; maten ska locka en att vilja smaka!

Och visst är det fantastiskt att man får gratis mat i Finland, och i USA har de ju sina egna funderingar. Men nu då vi har det som utgångspunkt, så tycker jag nog att det är fel någonstans då man inom samma kommun har så OTROLIGT olika menyer och varierande kvalitet på maten! Vad beror det på?

Och ja, goda matvanor kommer hemifrån, men visst har vi på dagis en stor del i matuppfostran. Och tyvärr : kommer potatisen färdigskalad och vakuumförpackad så smakar den inte potatis. Vad hände med närproducerat?


ika
skrivet 2011-09-30 klockan 13:01:05

Det är ju jättebra nu att alla får samma kvalitét på maten i hela Raseborg. Förhoppningsvis blir det en acceptabel nivå.



Jag heter
Kom ihåg mig?
URL/Bloggadress


Min kommentar