Stimmt es?

skrivet 2012-02-07 klockan 15:03:00
Alltså kan det här verkligen stämma? Att finskspråkiga elever skulle lära sig engelska före svenska i RASEBORG! Läs här. Hur kan man göra så mot sitt barn undrar jag.

När jag gick i lågstadiet började vi med finska i åk 3 och engelska i åk 5. Än i dag kan jag bättre engelska än finska! Och jag har inte svårt att lära mig.

Så om finskaskolan börjar med obligatorisk svenska i åk 7 är det ju typ redan kört. Här menar jag då såklart som obligatoriskt ämne. Det måste ju vara ursvårt att börja med svenska i det skedet.
Om jag själv skulle fått välja skulle jag ju lämnat bort finskan (jag skulle ju ändå bo i Sverige) eftersom det var mitt sämsta ämne. Alla andra ämnen gick galant, men akilleshälen var den där finskan. Så  h i m l a  svårt!

Mer språkundervisning i lågstadiet, då är ju ungarna som svampar!

Kommentarer



Situationsdiktaren
skrivet 2012-02-07 klockan 16:22:36

Japp, det stämmer. En bekants barn hade valt svenska på trean (i Karis), men det hade inte blivit tillräckligt stor grupp, så alla måste ha engelska. Det som förvånar mig är att folk inte fattat det här. Med folk tänker jag i första hand på politiker. Man talar alltid om att "alla lär sig svenska i skolan" och undrar varför folk ändå inte kan svenska när det kommer till kritan. Men om man bara läst ett språk i 3 år, hur skulle man kunna något då? Alla går ju inte i gymnasiet eller nån yrkesskola efter nian.


skrivet 2012-02-08 klockan 03:20:17

Det är en paketresa från Tjäreborg! Tror inte det ordnas så mycket reguljära flyg hit ännu faktiskt, om ens något alls..? Men ljuvligt är det! Jätte fint ställe.


skrivet 2012-02-08 klockan 08:54:10

Det är helt förkastligt, specielllt eftersom man vet hur enkelt det är att suga upp språk när man är liten. Min brorson började på språkbadsdagis i höstas och har nu på under ett halvår lärt sig kommunicera på finska. Flytande. Så jäkla lyx! Mera sånt åt folket, och lägg tillbaka det andra inhemska direkt i lågstadiet där det hör hemma. Ivern att ta in ett helt nytt språk på sjuan är ju inte direkt stor.


ika
skrivet 2012-02-09 klockan 13:37:32

Situationsdiktaren: Jag har i min enfald trott att finskspråkiga börjar med svenska i åk 3 när vi svenskspråkiga börjar med finska i just åk 3, men tji fick jag. Helt otroligt att man i Raseborg väljer engelska före svenska för sina barn. Jag fattar om det är nånstans i urfinska skogarna men inte här hemma.



Nina: språkbad är ju helt wünderbar. Mer sånt! Och ja om man inte får välja själv (obligatoriskt) så är det nog ganska lönlöst att få majoriteten att lära sig svenska på 3 år i högstadiet.



Linda: Ah, okej så då kan Matti Meikäläinen också ta sig dig ;)



Jag heter
Kom ihåg mig?
URL/Bloggadress


Min kommentar