Det här med sjukledigt.

skrivet 2012-03-09 klockan 12:20:20
Imorse var jag på fysio. Fick bra feedback, men att nu skulle jag fokusera på stretchning eftersom det kan hända att mitt knä blir trött av att inte vara riktigt rakt. Står med 10 graders böjning ungefär så som det är nu. Det tycker jag är okej för normalt står jag ju överrakt. Dvs att benet går för långt bakåt, vanligt om man är överrörligt. Har t.ex tidigare fått tips att stå med lite böjda knän.

Hade ju min första arbetstur efter sjukledigheten (egentligen sjukt att det heter sjukLEDIGT) igår och det var nog liten chock för mitt stackars knä. Att mittiallt stå nästan 8 timmar i streck efter endast lite rehab. Tycker jag borde få jobba mycket mer med rehab innan jag ska vara redo för arbete, men min fysio menar att om det inte blir bättre efter 2 veckor så då borde man göra ny magnetröntgen och fixa det som är fel. Jag tycker man borde ge mig mer tid helt enkelt.

Det är ju olika för alla och jag passar ju inte in i "vanligt korsbandsskada" eftersom jag har skelettskada och broskgrejselimoisstärv så tycker man borde vara mer "generös" med sjukledigheten. Men jag förstår också att man vill få folk ut i arbete så fort som möjligt att de inte passiviseras. Livet ska ju ändå bli normalt igen. Jag vill jobba, men jag vill jobba utan värk.

Tycker det borde finnas olika test man kan göra för att utvärdera den opererade delen. I mitt fall skulle det vara t.ex gå 2 km utan problem eller simulera olika arbetssituationer så som bära en korg med 20 liter mjölk 10 meter. Ni förstår vad jag menar. Jag vill inte heller gå till jobbet och inte jobba. Visst kunde jag ha struntat i att fylla på ölen i massan och att gå fram och tillbaka till kontoret för att fixa nya prislappar etc. men det hör inte till min natur. Och jag försökte verkligen sitta igår på jobbet, men det gick inte. Fanns det ena och det andra att göra och så kom det kunder i jämn takt.

Jag har träff med ortopeden i augusti då vi ska utvärdera mitt nya knä. Om det inte fungerar optimalt blir det kanske ett till ingrepp. Jag hoppas ju såklart att jag slipper det. Inte så kul att de hamnar gå in igen och fixa saker även om det inte är ett lika stort ingrepp som främre korsbandet.

Igår hamna jag ta värkmedicin efter ca 3 timmar på jobbet. Satte kallt på när jag kom hem, men vaknade ändå mitt i natten av värk, så fick ta mer värkmedicin. Det som ju är svårt här är att knä måste vänja sig vid arbete men samtidigt borde man inte vara tvungen att jobba om det värker. Man kan ju tycka att jag kan skaffa mig ett annat jobb, shell är ju ändå en tillfällig lösning på min inkomstsituation, men just nu är det där jag jobbar och det är ju det jag måste utgå ifrån.

Värk påverkar ju också den mentala hälsan. Det som är svårast är ju att vara glad och serviceinriktad om man har ont. Helt annan sak jämfört med att jobba på kontor t.ex där man inte träffar så mycket folk. Sen önskar man ju ingen människa i världen kroniskt värk. Det är otroligt påfrestande på psyket.

Om man ska tänka positivt så behöver jag bara jobba 10 dagar på en månad för att få samma summa som jag får i sjukersättning från FPA.

För övrigt var alla snälla igår. Hah, många märkte inte ens att jag varit borta i 3 mån :) Allt var som vanligt med andra ord.

Kommentarer



skrivet 2012-03-09 klockan 14:43:54

Finns det inte såkallad deltidssjukledighet nuförtiden? Så att man sakta sakta vänjs in i jobbet igen, just efter skador och dylikt? Eller kanske jag bara yrar? Men det borde ju vara ett smartare alternativ än pang på direkt så att folk igen går sönder och måste vara borta i flera månader.


ika
skrivet 2012-03-09 klockan 16:52:30

Jo, det finns men fungerar ju inte på alla arbetsplatser där skiften alltid är 8 timmar. Det kan ju lösas på ett stort ställe där det finns två halvtidsanställda, då kan de ju dela på arbetstiden. Jag är ju också i en speciell situation då jag inte är heltidsanställd utan 0-timmar anställd. Det betyder att arbetsgivaren inte har någon skyldighet att ordna detta för mig.


ika
skrivet 2012-03-09 klockan 17:04:24

Glömde skriva i inlägget att jag nog kan ringa min ortoped och begära mer sjukledigt MEN lydig som jag är följer jag ju de rekommendationer som ortopeden och fysioterapeuten ger mig.



Om det är meningen att jag ska nu vara i skick och arbeta så försöker jag ju såklart!



Jag heter
Kom ihåg mig?
URL/Bloggadress


Min kommentar