Berlin part 1.

skrivet 2012-10-14 klockan 22:03:00
Nåja, nu ska jag skriva en recension av mammas och min Berlinresa. Börjar med del 1.
Vi flög med Air Berlin. Inget att anmärka på, smidigt vid incheckning och flyg. Landningen på Tegel flygfält i Berlin var den kortaste jag varit med om. Sjukt kort men inte alls dramatisk. Det var en bit att gå från terminalen till bussen då den låg längst bort. Hotellet vi hade bokat låg på busslinjen X9 och låg endast 4-5 stop från flygfältet.
Hotellet vi bodde på låg i Charlottenburg. Inget superfancyt och vi hade det billigaste rummet, men helt OK för 65€ natten. Ingen störande trafik och städningen var bra. Vi åt inte frukost på hotellet då det fanns ett café i matbutiken som låg precis vid hotellet. REWE hette det, fniss.
 
Första dagen åkte vi in till Alexandersplatz och hamna mitt i en Oktoberfest. Vi åt en tysk hot-dog och lyssnade på after-ski musiken.
 Följande dag, alltså dag 2 tog vi en bussrundtur i Berlin. Vår guide var roligt och gillade finländare, men det visade sig sedan i efterhand att han inte berättat så mycket egentligen :)
Efter bussrundturen tog vi oss till östra sida av Berlin och East Side Gallery. Där är en kort strecka med Berlinmuren kvar. Det som jag överraskades av var att muren var så tunn. Och egentligen var det ju två murar och sen vakter som patrullerare mellan dem.
 
Onsdagen råkade också vara dagen för Berlins återförenande. Så hela baksidan av Branderburger Tor var en fest med pariserhjul och stuff. Halva Berlin var där tror vi. Sjukt mycket folk iaf.
Sen åkte vi ännu till Berlin Zoo. Vi hade lite för lite tid där, men eftersom vädret var så fint så ville vi passa på. Biljettförsäljaren tyckte nog man ska ha minst 3h på Zoo. Det finns två Zoon i Berlin eftersom det fanns ett på västra och ett på östra sidan. Vi valde det som fanns på västra sidan då det var äldre och mindre och hade fler djurarter.
Del 2 kommer imorgon. Stay tuned.

Kommentarer




Jag heter
Kom ihåg mig?
URL/Bloggadress


Min kommentar