Reissun.

skrivet 2012-09-06 klockan 15:14:34
Bonjour, nu har vi varit hemma sen lördagen men jag har inte satt mig ner och formulerat vad vi varit med om förräns nu. Igår gick mina bilder genom Photoshop och jag satte upp ett fotoalbum på Facebook, så nu är det dags för bloggen att få sin dos. Såklart samma bilder som på FB så ni får ha överseende med det.
 
Vår resa började i Amsterdam där vi blev bjudna på mat hos Heleen & Tom första kvällen. Det blev en hel del mat. Heleen hade kockat hela dagen och för ett helt kompani tydligen ;)
 
Resans höjpunkt var Heleen & Toms bröllop i Medemblik, som ligger norr om Amsterdam. Fin liten hamnort med ett slott där ceremonin och festen ägde rum. Heleen hade en helt ljuvlig klänning. Vi blev nämnda vid vigsel, så det var extra trevligt, även om vi inte förstod något överhuvudtaget då allt gick på holländska. Vi var de enda gästerna som kom långväga, så vi var lite exotiska och alla var supertrevliga. Det var mycket jazzig musik då halva Toms big band spelade på festen, så blev inget rojvas precis.
 
När vi kom tillbaka till Amsterdam var Mr and Mrs Burgers dörr igenbommad med tejp och ballonger :) I övrigt år vi mycket biff och strosade runt i Amsterdam i dagarna fyra. Det som var nytt för mig var Blauwe Theehuis i Vondelpark som var mycket charmigt & deras mintte var suverän. Det var väldigt omväxlande väder i Amsterdam, så det blev bl a också att spela glow-in-the-dark minigolf innomhus :) Roligt.
 
Sedan tog vi tåget till Paris. Det gick snabbt och gratis wi-fi ombord, vilket var super! Innan vi åkte var vi med om lite action. Vi tog bussen till Schipol och när vi kom fram märkte vi att vi hade glömt ryggsäcken med Samis solbrillor och min kamera på busshållplatsen, så vi hamna ta en taxi tillbaka och hoppas på att ingen tagit den. Tur så var den kvar och vi hann tillbaka i tid för avfärd. Huh!
 
 Paris var hur charmigt som helst. Tyvärr massa människor vid alla sevärheter så man blev lite stressad, men annars hade vi tur med vädret som var soligt med över 20 grader varje dag. Häftigast var nog katakomberna under jorden med miljontals skelett. Väldigt omtumlande. Tyvärr var folk respektlösa och fotade med blixt och poserade bland skallarna.
 
Samma gällde i musee d'Orsay med massor av impressionistisk konst. På tok för mycket folk och vi rusade bara förbi alla tavlor. Synd tillika, men vi borde ha valt en annan tidpunkt. Gigantiskt museum som man borde ha en hel dag för.
 
Som helhet jättelyckad resa. Amsterdam och Paris är tyvärr dyra städer att besöka, så det gick åt mycket pengar. T.ex ett stop på uteserveringen gick lätt på 9,50€ man betalade ju oftast för platsen, så visst gick det att få billigare utanför de livligaste gatorna, men där ville man ju inte vara :)
 
Jag köpte med hem fem burkar te ;) Kunde inte mostå de fina burkarna. Teet var inspirerat av skandinavien :)

Kommentarer




Jag heter
Kom ihåg mig?
URL/Bloggadress


Min kommentar