Skatt.fi

skrivet 2013-01-11 klockan 13:37:00
Surfar på sista-minuten resor varje dag nu. Jiisus vad mitten av januari är påfrestande. Man vill ju bara sova.
 
Sen kommer det där trevliga brevet från skatteförvaltningen som man ska ge till sin arbetsgivare. Visserligen hade de sänkt min skatteprocent, men det betyder ju bara att jag tjänade asdåligt förra året.
 
SEN kommer nästa brev med, wait for it, FÖRSKOTTSDEBETSEDEL. Fy fn vad allergisk jag blir direkt. Det här har ju då att göra med min firma ikadesign. Jag har inte gått någon företagarkurs eller så desto mera innan jag tog toiminimi, jag menar hur svårt kan det vara och min verksamhet är pytteliten och jag har inte för avsikt att tjäna storkorvan på det heller?
 
Nå nån klok kan ju förklara för mig varför jag helt plötsligt ska betala 3 x 564,73€ i förskottsskatt i år när mina näringsinkomster är oförändrade och jag ifjol betalade 3 x ca300€ i förskottsskatt, vilket dessutom var litet för mycket. Gaaah!

Jag antar ju då att den större summan jag fick igår, i brevet, räknas på alla mina inkomster. MEN jag har ju inkomster från 3 olika ställen varav två är helt vanliga jobb där arbetsgivaren betalar min skatt.
 
Varför är skatteförvaltningen, och folkpensionsanstalten kan vi dra med i skiten, så sjukt byråkratiska och krångliga och svåra och bara irriterande. Det ska vara lätt att betala sin skatt och det ska vara lätt att få hjälp med diverse problem så man kan bli en god medborgare (sjukpeng, rehab etc) och kunna jobba hårt så man kan betala mycket skatt. Det bästa är väl nog det när man betalar skatt på sjukersättningen också, det är skrattretande!
 
Nu in på skatt.fi och klura ut det hela.
 
UPDATE: Blev inge klokare. Min kära vän Julia ska titta på papperen och sen blir det onekligen en visit till skattebyrån.

Kommentarer



Catti
skrivet 2013-01-12 klockan 21:37:46

IKA!!

Du fattar inte hur irriterad jag varit på skatteverket nu dom senaste månaderna. Det började med att min lön plötsligt minskade, då det visade sig att mina inkomster plötsligt gått över "gränsen" (hade ett lite annorlunda skattekort förr) Ok, så då fixade jag ett nytt skattekort, som gav HELT konstiga procenter.

Gick till skatteverket personligen eftersom jag tänkte att jag då iallafall får allting fixat, för jag ville ha en procent som är PASSLIG, dvs att man inte iallafall får "mätkyt" eller får pengar tillbaka, jag vill ha en perfekt procent, och jag fattar inte hur det kan vara så svårt? Nå, dom sku ju förstås ha alla mina löneuträkningar jag någonsin fått. Dom hade jag ju såklart inte med mig, bara dom senaste (mitt eget fel men ÄNDÅ!)

Nu i januari ändra jag PÅNYTT mitt skattekort eftersom jag tänkte att NYTT ÅR VI BÖRJAR FRÅN NOLL! Men så fick jag en konstigt låg procent ändå. Hur ska jag veta att det är rätt procent, även fast man kan lita på deras egna kalkylator?

Jag blir så STÖRD, varför måste det vara så invecklat liksom. Känner mig nästan dum, men jag förstår mig helt enkelt inte på allting som har med skatt att göra. De så farligt på något vis när man inte vet, kiva sen att få någo tusen euros mätkyt i något skede. Fy fan.. Dessutom är det fem kilometers kö i skatteverket alltid, här i Åbo iallafall. Så frustrerande! Ska testa ringa dit ännu..

När jag var där frågade hon dessutom "Men vad har du betala förr då? Vad betalade du i skatt då och då?" VITTU ser du inte på din dator vad jag har betalat!! Haha..


skrivet 2013-01-13 klockan 11:47:13

Hahahah, exakt ser du inte på DIN DATOR allt om mig!??


skrivet 2013-01-13 klockan 11:49:16

Catti: du har väl en bestämd månadslön? Då borde det ju vara jätteenkelt :)¨

Och betala för guds skull hellre för mycket i skatt än för lite.


Catti
skrivet 2013-01-13 klockan 14:55:32

Det är just det att det borde vara enkelt, men blev så nyfiken då jag nu mittiallt fick så låg procent. Och när det ska vara så svårt att få svar, eller hjälp, utan att måsta köa i timmar...



Jag heter
Kom ihåg mig?
URL/Bloggadress


Min kommentar