Att det marras.

skrivet 2012-11-08 klockan 15:46:00
MARRASkuu gör verkligen skäl för sitt namn här i Raseborg. Det gnälls så infördärvat och politiker & tjänstemanna föraktet är asigt. Jag blir jättetrött. Jag vet, jag borde inte gå in på VEGA Västnylands sidor alls. De har sysslat med senastionsjournalistik länge redan och eldar på de redan bittra kommentatorerna.
 
Det senaste är ju då såklart att barnen i staden skolor ska bli utan julmat. Buhuu. Jag vågar påstå att majoriteten av barnen inte ens tycker om julmat. I min familj åt vi franskisar & knackisar långt upp i tonåren. Risgrynsgröt kommer de få istället. Det är MINST lika bra.
 
Många av kommentarerna påstår att det finns SÅ MÅNGA barn som inte får nån julmat alls och att detta är deras enda chans till att uppleva denna tradition. Är det verkligen en rättighet att få julmat, nej. VARSÅGOD det går bra att ordna en julfest för barn på t.ex brankis där de får äta lådor och skinka.
 
Självklart är det orimligt att på årets sista två månader tvinga skolköken att spara in 15000€, skolmaten är viktig! men jag tycker det är helt OK med soppa en dag i veckan och att de skippar julmaten. Sen att ungarna är kinkiga kan ju inte staden rå för. Då får föräldrarna skicka med matsäck isf. Och inte ge pengar till godis och energidricka helt enkelt.
 
Och såklart ska ju inte Raseborgs personal få ha någon julfest speciellt inte "herrarna" dvs tjänstemännen. Nej, de ska inte få ha en trevlig stund tillsammans som de till stora delar bekostar själva. Här glömmer ju folk att Raseborgs stad är en av de största arbetsgivarna i kommunen vilket betyder att det är många som vi känner som jobbar för staden och indirekt för oss. Och gör dom ett bra jobb och är lojala mot sin arbetsgivare ja då får vi en bättre stad att leva i!
 
Sen har vi det här med utvecklingsdirektören som nu äntligen har fått sparken efter att i fyra år pirrat och gått ut i media och svartålat sin förman pga att hans lön blev sänkt med 500€ till 5500€. Han har blivit så orättvist behandlad och mobbad. I alla fyra(!) utredningar har man konstaterat att så inte är fallet. Att sen dessutom komma med utpressning är ju sista droppen. Tycker verkligen synd om hans familj. Han har ältat det här nu i 4 år. Hemskt. Och utvecklingsdirektör låter som ett roligt jobb. Man får ha visioner och utvecka vår fina stad, men nej det dög inte.
 
Nå då vet ju såklart kommentatorerna på svenska.yle.fi att folket inte har förtroende för stadsdirektören och att båda måste gå. Allt är så svart och vitt. Alla vet helt plötsligt att stadsdirektören inte sköter sitt jobb. Mig veterligen har han skött det någotlunda bra och att representation har en stor del av hans arbetsuppgifter. Det påstås det ena och det andra om honom. Fy fn säger jag. Sen skulle han inte få sjukskrivas pga av stress för det passar inte. En stadsdirektör ska tåla stress och trakasserier då helt klart!? Han är ju också en människa, herrigud.
 
Sen det här med kommunalskatten. Jag tycker vi kan höja den. Det måste ändå sparas sjukt mycket! En tjugolapp mer i månaden per person. Jag menar skippa den där godispåsen eller kaljan eller något annat onödigt. Alla måste dra sitt strå till stacken. Nog förstår jag också att man inte bara kan höja och höja på skatten, men vi har påriktigt en superfin kommun med en massa potential. Pojo t o m är fint! Ni sku bara veta. Men om man rabblar ett mantra att allt är skit då är/blir det också det! Det är väldigt enkel psykologi.
 
Och ja, tillsist då politikerföraktet. Blir SÅ trött. Politiker är vanliga människor som du och jag. De gör det här på sin FRITID. Sätter in sig i en massa olika ärenden och funderar och gör beslut med den information dom har. Så bra beslut som möjligt med alla kommuninvånare i åtanke. Folk glömmer ofta det. Det är våra skattepengar och man kan inte dela ut dem hejvilt till alla som behöver det ena och det andra. Att det är en hög med töntar kan man ju tycka, men ställ upp själv då om du vet så mycket bättre. Det är fritt fram. Vi lever i den demokrati. VARFÖR INTE höra av dig till den personen du röstade på och säg din åsikt istället för att marra. Och JA, självklart ska det vara substans i det du har att komma med. Att JOMA gör ingen lycklig. Och mötesarvoden som de får är inget att joma över med tanke på den tid de lägger ner.
 
Har ännu tusen saker som jag kunde MARRA över men det får räcka här. Ni vet ju att jag inte är bitter. Jag är så satans positiver hela tiden :D

Kommentarer



Josse
skrivet 2012-11-08 klockan 17:16:49

Bra Ika ! :)
Svar: Behövs flera positiva, precis som du Josse :)
ikalainen


Jenny!
skrivet 2012-11-08 klockan 17:35:03

HURRA! Sa Ida när hon hörde att hon skulle få risgrynsgröt i stället för julmat.
Svar: Kiva att höra. Jag vet flera barn som tycker risgrynsgröt är godare än "traditionell" julmat :)
ikalainen


Intressant...
skrivet 2012-11-08 klockan 18:48:03

Varför ska det tas bort från barnen? Raseborg sparar ju minst samma summa nu då Hakkarainen är borta...;) Vem ordnar en matbjudning på brankis för barnen som redan borde vara betald av skattebetalarna?

"Och gör dom ett bra jobb och är lojala mot sin arbetsgivare ja då får vi en bättre stad att leva i!" Vad om alla inte är lojala?

Bra att Hakkarainen fick gå, men tyvärr har förtroendet för stadsdirektören tappats redan några år sedan. Det bevisar du själv med att han gjort "någotlunda bra" jobb.

Det mest förargande dock: Varför anses det bland politikerna att det finns två sätt att få ekonomin i styr? A) Höja kommunalskatten, eller B) skära ned på tjänster. Det finns andra sätt, t.ex. skaffa FLERA skatebetalare.

Vem ska man kontakta då den man röstat på gjort allt rätt, men inte blivit invald?:P
Svar: Hej Intressant, trevligt att du kommenterat. Jag hade självklart föredragit att du kommenterade med ditt namn eftersom jag av princip inte diskuterar med "troll" vilket du tyvärr blir utan namn.
Nåväl, jag vill iaf svara så gott jag kan för jag tycker folk är besvikna och bittra i onödan.

Nu är det ju så att det inte sparas ENDAST på barnen, men att alla sektorer måste försöka på bästa sätt dra in på utgifterna varav julmaten är ett utmärkt sätt tycker jag. Här har kosthållschefen lyckats mycket väl. Risgrynsgröt är gott, juligt och festligt! Barnen blir ju inte UTAN mat.

Julfest på brankis kan t.ex hem&skola, kyrkan, LIONS, företagarna i Raseborg etc ordna. Det är fritt fram. Jag står fast vid min åsikt om att det inte är en RÄTTIGHET och STADENS ansvar att servera "traditionell" julmat. OM det nu är så många som tycker det är en RÄTTIGHET, så går det ju att ordna med egna pengar.

Om man inte är lojal mot sin arbetsgivare bör man gå. Varför skulle man ens vilja jobba för en arbetsgivare man inte är lojal mot? Förstår verkligen inte. Det är ett fritt land. Man måste inte stanna på en "dålig" arbetsplats. Självklart ska man göra sitt bästa för att bättra situationen, men om det inte går så ska man inte "pina" sig själv. Vi har bara ett liv.

Att stadsdirektören gjort ett någotlunda bra jobb är inte att tappa förtroendet. Jag menar att han kunde ha skött kommunikationen med utvecklingsdirektören mycket bättre därav inte fulla poäng. Kan också hända att hans energi är slut, det återstår att se, men mig veterligen har han skött sitt jobb hittills. Jag skulle verkligen inte vilja vara i hans sits.

Politiker ser nog på alla möjligheter som finns. Tycker du inte man har försökt få fler skattebetalare. Peace, love & harmony kampanjen. Gammelboda, Solbacka, Fiskars. Pendlarbiljetter. Satsa på sport och kultur. Finns en massa man har gjort för att locka folk till staden. MEN det ENDA folk ser är kommunalskatten och nedskärningar i servicen. Om du har några goda idéer är det fritt fram att dela med sig av dem!

När ska folk förstå att vi har det jättebra. Ett par exempel: när jag gick i skolan var vi 30 i varje klass och använde begagnade böcker. Nu är de ca 20 i varje klass. Jag behövde ett nytt korsband och fick välja vilket sjukhus jag blev opererad på och nu är jag en hel människa igen. Nu menar jag såklart inte att man ska svälja allt med hull och hår, MEN åter igen vi måste alla dra vårt strå till stacken. Och vem anpassar sig bäst, jo barnen!

Om du hade oturen att inte få in din kandidat i fullmäktige, så skulle jag rekommendera dig att först och främst ta kontakt med din kandidat om hen är med i ett parti och på den vägen föra fram dina åsikter. I andra hand beroende på ärendet du har, kontakta den nämdeordförande som har hand om frågan och diskutera med denne. Lycka till!
ikalainen


skrivet 2012-11-08 klockan 20:02:11

Jo, ibland undrar man nog VARFÖR man bor i den här stan, man orkar bara int.. Men de e så fint här, själv växte jag upp i Åbolands skärgård och är väldigt trött på den platsen ännu. Men allt gnällande här, och skitprat och rykten, och allt som ska dras av från t.ex dagvård och skola.. Men jag tycker nog att dom här gubbarna sku själv kunna tänka att dom sku sänka sin lön då me 500€ i månan så att barnen i den här stan sku få ordentlig skolmat.. Nu är de nog int bara fråga om julmaten, men kanske fler barn i t.ex högstadiet sku äta lunch om den faktiskt tillagas ordentligt och smakar bra. Men de finns nog lika många åsikter som invånare i den här stan, man får väl bara göra de bästa av situationen.
Svar: Skolmaten är en evig fråga ja. Jag har inte varit i skol-/dagisvärlden på 12 år så kan inte uttala mig om hur maten smakar. Det jag vet är att det alltid funnits barn som inte ätit oavsett vilken mat det varit. De är helt enkelt för kinkiga. Jag har vuxit upp med att du äter det du får på tallriken, så har tyvärr inte mycket medkänsla här.

Och "gubbarnas" lön tycks också vara väldigt känsligt. Vill vi ha bra folk som tjänstemän så måste man ha en viss lönenivå för att mäta sig med den privata företagsvärlden. Här är det nog svårt att göra något förrän de 5-åren har gått och man kan börja sparka folk, vilket heller inte är roligt. På tal om gubbarna så finns det fem kvinnor i ledningsgruppen och sju karlar för tillfället. Bara som en parentes.

Exakt man måste göra det bästa av situationen och vara konstruktiv. Och framförallt positiv :D
ikalainen


Intressant...
skrivet 2012-11-08 klockan 21:13:37

Tack för svaret.

Gällande skolmaten är paniken inte så stor, jag bara anser att inbesparingen inte är så märkvärdig och tyvärr finns det verkligen barn som inte får njuta av traditionen av julmat. Om LIONS eller någon liknande ställde upp och gjorde en sån saken vore det fint.

Tyvärr måste man i de flesta fallen stanna på en "dålig" arbetsplats i dagens läge. Jobb är svårt att hitta och det finns väldigt många människor som pinar sig själva att jobba helt enkelt för att få mat på bordet. Så är bara läget, tyvärr.

"Peace, love & harmony kampanjen", never heard.
Gammelboda, där bor endast Ekenäsbor
Solbacka, bra början.
Fiskars är bra, men drar tyvärr mera turister än invånare.
Pendlarbiljetterna är endast för dem som pendlar inom Raseborg, hjälper inte dem som jobbar utanför Raseborg.
Sport lönar sig, t.ex. i form av nya ishallen bara folk orkar tro på det. Nyttan börjar synas kanske först om 10år, men ändå.
Kultur äter tyvärr mera pengar än det hämtar och lockar endast turister, inga skattebetalare.

Idéer:
1. Skapa ett skolcentrum i Raseborg. Yrkesskola+gymnasie. Axxells byggnad är för stor för den verksamhet som nu är där. Skapa en intressant skola som kan hämta eler från allt mellan Kyrkslätt och Salo till Raseborg. Vid behov gör skolcentrumet tvåspråkigt iställer för att göra radikala nedskärningar på skolsektorn.
2. Samarbeta med Hangö för att få igång passagerartrafiken mellan Hangö och Hyvinge. Skapa därmed enklare förbindelser för arbete både till och från Raseborg och locka på så vis invånare till trakten.

3. Dra full nytta av Ekenäs sommarturism, nu görs det halvhjärtat. Uppmuntra företagare att hålla längre butikerna öppna, nu stänger de kl.17 och turisterna går och river i dörrhandtagen.

Du, som enligt mitt försånd har en lokalpoltiker i släkten, kan ju kanske framföra dessa idéer...;)

Jag drar mitt strå till stacken eftersom jag bor i kommunen men jobbar annanstans. Barnen anpassar sig därför att de inte har några andra alternativ.

Politik är inget jag är värst intresserad av eller ens känner till, men ibland (precis som du) måste man bara få vissa saker sagda då man ser att saker går åt fel håll. Jag tycker det är bra att du säger din åsikt och tycker till, tyvärr hade vi nu en del olika åsikter om saker och ting, men hur tråkig skulle världen månne vara om alla sku vara av samma åsikt?:)

Ha en trevlig fortsättning på veckan!
Svar: Tack för feedbacken Intressant...
Jag kanske är naiv när jag tror att man kan söka sig till ett nytt jobb om man vantrivs på sitt nuvarande. Jag ser helt enkelt för mycket möjligheter! :)

Ursäkta det var Love, Peace & Harmony www.lovepeaceharmony.fi/
Fiskars utvecklas hela tiden och synergieffekten av konstnärer och turister kommer få fler att flytta dit. Det finns en massa tomter nu tillgängliga.
Pendlare får också 10% rabatt av staden för resor till Åbo och Helsingfors http://www.raseborg.fi/firstpage/2804-pendlarrabatt-aven-pa-arsbiljett
Ser man på du är inte emot sporten. Det var ju trevligt! Städer med 20000 invånare bör ha sportplaner, simhall, ishall och konstgräsplan för att vara attraktiva.
Kulturen kan jag hålla med om, den riktar sig ofta till en ganska smal publik, men dock är den också viktig och berikar staden.

Ja, jag har flera än en lokalpolitiker i familjen. Och jag ska framföra dina idéer. TACK!

Ja, verkligen skulle det vara tråkigt om alla hade samma åsikter. Det som jag STÖR mig mest på är allt gnällas. Och att man sällan ser till helheten. Alla känner sig som OFFER hela tiden. I grund och botten har vi det jättebra och det skadar inte med en positiv attityd och man kan alltid fråga sig själv VAD GÖR JAG för att förändra situationen? Varför sitter folk och pantar på sina goda idéer?

Hoppas du också har en trevlig fortsättning på veckan. Och tack igen för dina kommentarer.
ikalainen


Haije
skrivet 2012-11-08 klockan 22:04:43

Bra skrivet Ika. Håller med om de mesta. Har själv inte riktigt förståt kalabaliken runt de här med julmaten som nu byts ut mot risgrynsgröt. De e int många ungar som överhuvudtaget tycker om julmat så varför då tillreda dyr mat som till 85% ( om int ännu större andel) hamnar i soptippen. Man får nog julstämning med risgrynsgröt också =) njaa men de finns väl lika många åsikter som de finns individer så bra blir de väl aldrig hur man änn vänder och vrider på de hela. Men oberoende en trevlig väntan på jul till er alla =) den kommer nog med eller utan skinka på borde ;)

Svar: Tack Haije :)
ikalainen


skrivet 2012-11-09 klockan 00:07:07

Skönt att läsa. Jag börjar också bli så trött på det här gnället! Gällande skolmaten så äter båda mina skolbarn med god aptit och säger att maten är god. Vilket de inte alltid tycker här hemma. Båda två tycker att det är mycket gnällas i skoland matsal och de är förundrade över att andra barn får äta Tuc-kex till mellanmål i skolan. Inte skulle jag heller ha ätit fiskpinnar med spenatsås i skolan om jag hade haft ett paket tuc väntandes i min pulpet.
Svar: Verkligen ett bra exempel och first hand information. Tack Situationsdiktaren. OCH vad roligt att dina barn tycker om skolmaten :)
ikalainen


Christa
skrivet 2012-11-09 klockan 07:55:39

Bra Ika, go girl :)Håller med om att vi har det hyfsat bra här, o tyvärr e ju människan sån att d alltid finns saker att gnälla över ! O med två barn hemma så kan jag säga att julmaten är inte pop men serveras änbdå på julafton! O dessutom så har vi ju alla olika jultraditioner med olika smak för vilken mat som skall serveras :) nåjoo, men d e nu så hä att d finns alltid människor som hakar upp sig på allting! Ha d great :)
Svar: Tack Christa! Jo, så är det såklart. Önskade att människor skulle sätta sin energi på annat än gnällas, tänkt hur mycket de kunde göra för världen :)
Ha d great du me :)
ikalainen


skrivet 2012-11-09 klockan 12:04:52

Ja, nu kan jag inte situationen i Raseborg, men i Pargas, framför allti fd Pargas, gnälls det också alldeles omåttligt mycket. Vi bor de facto i en stad som är väldigt medborgarvänlig. Jag tror bara folk borde flytta bort ett tag - riktigt vart som helst - föratt komma tillbaka och se hur bra det är. Fast visst finns det ju saker att förbättra.

Å sen, vad gällerskolmaten, borde folk lära sig skillnad på dåligt tillrädd mat och mat man inte gillar. Om barnen säger att skolmaten är dålig menar de sällan det första medan föräldrar tenderar att tolka det som det. Tycker, förutom att ungarna sällan gillar julmaten, att det var ett bra drag attskippa den. Hur många röster hade höjts om de sparat in på något mindre "känsligt"?
Svar: Varför är julmaten så känslig tror du? OCH intressant point det där med dåligt tillredd mat och mat man inte gillar. Det är ju verkligen en stor skillnad.
Och ja, varför kan folk inte vara nöjda. Allt ska serveras på silverfat. Och alltid gnällas, vad hjälper det. Det tar bara ofantligt mycket energi som man kan sätta på annat. Heja Pargas! :)
ikalainen


skrivet 2012-11-09 klockan 13:46:09

Tack. Nu behöver jag inte raljera på min sida. Blir så matt.
Svar: Varsågod :)
Såklart ska det rapporteras om stadens julfest för de anställda och hur mycket den kostar och så ska det sättas emot varandra. Sensationsjournalistik så det bara ryker om det. Vad är grejen med julmat? Fattar verkligen inte.
ikalainen


skrivet 2012-11-09 klockan 21:45:31

Julmaten är känslig för att den inte är makaronilåda eller ugnsfisk eller Ärtsoppa eller annan vanlig mat. Det är helt klart ett "marknadsföringstrick" att skippa julmaten. Så att folk får upp ögonen för att "här minsann sparas det på ungarnas bekostnad" fast sanningen är just som du säger. Ingen är väl gladare än eleverna. Lite så där som då lärarna strejkar vid studentskrivningstider, för då märks det...
Svar: Finurlig du :)
ikalainen



Jag heter
Kom ihåg mig?
URL/Bloggadress


Min kommentar