att täckas

skrivet 2007-05-09 klockan 15:25:31
igår blev det en språkkrock!
jag använde ordet täckas i det sammanhanget att hur täcks man göra ngt.
det betyder ungefär:
dvs hur är man fräck nog att göra ngt
hur har man samvete att göra ngt.

Märkte att mina svenska vänner inte hade någon aning om detta användningsområde för täckas, så försökte förklara hur vi använder det i Finland, men kom inte på något bra synonym.

Att man täcks göra någon det är typ när man är fräck nog att göra något eller säga något. Att man är ohyfsad.

ex. han gick helt fräckt före i kön  => tänk att han täcktes gå före i kön, vilken fräck människa.

Har du någon bra förklaring?

Kommentarer



skrivet 2007-05-09 klockan 16:49:45

Att ha mage att göra något --> tänk att han hade mage att gå före i kön. :)



Jag heter
Kom ihåg mig?
URL/Bloggadress


Min kommentar