Finlandssvenskar se hit!

skrivet 2008-12-10 klockan 22:44:15
Yo, nu är det så att jag ska skriva en liten artikel om oss (finlandssvenskar alltså) i kårtidningen du&du. Har bokat in Cami från Nykarleby och René från Ekenäs för intervju, men sen behöver jag ju alla er trogna bloggläsares åsikter också! Så alla får gärna berätta vad ni tycker och tänker.

Finlandssvensk = Svenne i Finland, Finne i Sverige?
Varför vet inte svenskar att vi finns?
Blir ni förolämpade när svenskar säger att ni har finsk brytning?
Känner du dig som en ambassadör för finlandssvenskarna?
Skrattar du lika mycket åt finne-skämten som svenskarna gör?
Varför måste alla svenskar genast ta till "ei saa peittää och moi mukkulat" när de förstått att du är från Finland?
Vilka är de största skillnaderna mellan Finland och Sverige?
Kan du kalla dig tvåspråkig?

Alla mina svenska pals får gärna delge sina åsikter också. Har jag lyckas förklara vad en finlandssvensk är för er? Tycker ni jag blir tjatig ibland om finlandssvenskar?

Kommentarer



friedchen die kleinschwester
skrivet 2008-12-11 klockan 21:55:07

kommenterar mera imoron, bra juttu

ps. kiva, jag har då inte tv4 =P

tandläkarn = mysigt



Jag heter
Kom ihåg mig?
URL/Bloggadress


Min kommentar