sthlm fram och tillbaka

skrivet 2009-03-18 klockan 13:30:27
Hoho, fattar inte hur jag klarat mig alla dessa år. Tog tåget 05:48. Sov hela vägen ner till sthlm och käkade frukost på donken. Sen tog jag röda linjen till Karlsplan, mycket smidigt att betala med SMS. Sen var det en promenad på dryga kilometern till ambassaden. Gick förbi Sveriges Television och Radio.

Väl framme på ambassaden tog jag den första kölappen för dagen. Det man skulle ha med sig för att ansöka om snabbpass var; passfoto, personbevis och ID-kort.

Passfotot var inte riktigt så enligt de mått det skulle vara, men d gick.

Sen hade jag lyckats ta med mitt gamla personbevis och inte det jag hämtade ut igår på skattekontoret. Så då var jag tvungen att ringa och sitta i telefonkö i 10 min och be dem faxa ett till ambassaden.

Sen dög inte mitt körkort som ID-bevis, så jag hamna redogöra för mina föräldrars födelsedatum samt var jag bott de tre senaste åren. Tur så kommer jag ihåg allt detta. Jag menar, man kanske inte har full koll på hur gamla ens föräldrar är eller när dom fyller

Iaf så var jag nästan 45 min på ambassaden. Hon som skötte mitt ärende var väldigt bra! Bestämd men hjälpsam. Hon hette också Marika. Det tyckte vi båda var lite finurligt;) Så nu kommer mitt pass antingen på tisdag och då postar dom det. Eller så kommer det på fredag och då måste jag ner och hämta det, då jag åker på lördag och de har inte öppet på lördagar. Så nu håller vi tummarna att jag slipper åka sthlm fram och tillbaka igen!

Sen när jag skulle åka tunnelbana igen så kom jag 4 min försent för att åka på min första biljett. Fan. Vågade inte chansa utan köpte snällt en ny.

Så idag har jag gjort av med:
1kr tågbiljett ner
45kr frukost.
30+30kr tunnelbana.
1260kr för pass och postavgift.
147kr tågbiljett upp.
53kr lunchsallad.
20kr kaffe och kanelbulle.

Så ett tips till er alla, se till att ni alltid har ett pass som är i kraft.

Kommentarer



Anonym
skrivet 2009-03-18 klockan 21:13:35

Min kompis som bor i sthlm ska hem till Borlänge på fredag. Hon kanske har möjlighet att ta med ditt pass så du slipper åka, om et inte blir alltför krångligt för henne. Kram Mia


ika
skrivet 2009-03-18 klockan 22:01:23

Tack för tanken, men isf måste hon ha en fullmakt med min underskrift. Kan nog bli lite krångligt.



Jag heter
Kom ihåg mig?
URL/Bloggadress


Min kommentar