En hyllning till min stora lillasyster.

skrivet 2009-10-07 klockan 11:56:32
Hoho, jag känner bara hur blodtrycket stiger. Det handlar om skolstängningarna i Raseborg. Vilken soppa. Arga föräldrar, MINUS i ekonomin, svikande elevantal, påstådd massiv inflyttning etc.

Jag har nog en så stark syster som orkar, vågar och kan ställa upp som bildningsnämndens ordförande. Politik, hah, vilken hobby. Vem sätter ner så mycket tid och tankeverksamhet på sin hobby som politiker och vad får de för det. INGET!

Igår körde jag en syster med ständigt ringande telefon till ekenäs från Åbo där hon skulle vara kl 16. Sen kom hon hem lite före tolv (24)! Helt slut efter bildningsnämndens budgetmöte. Hon hade bara ätit något smått och styrt en stundtals het debatt. Fatta nästan åtta (8) timmar! Helt sjukt. Och det här är helt vanliga människor som tänkt att de skulle göra något för samhället och representera.

Ang skolstängningarna. Problemet är ju det att de tidigare städerna inom Raseborg redan levt över sina tillgångar inom bildningssektorn. Alla vet vi ju att det inte går att göra i längden. Nu är det så att elever kostar mer i små skolor även med skolskjutsavgifter inberäknat. Det är bara så. Stadens uppgift är att ge alla elever samma undervisningskvalitet i grundskolan, då kan inte vissa barn kosta massa mer än andra. Och ska större skolor bekosta de små? Tyvärr så är det inte jämlikt. Nu kommer såklart inte det här märkas i eknomin på ett år, men om tre år!

Besluten är baserade på ett sjukande elevantal och även om många säger att det skulle flytta en massa barnfamiljer ut till landsbygden så kan man inte VETA det och man kan inte basera beslut på förhoppningar, man måste basera dem på fakta och hur det ser ut nu och på prognoser. Dessutom har alla hittills inte flytta ut på landet utan många flyttar till stadskärnan.

Sen att man har elever att göra en massa affisher och plakat och få dem att demonstrera mot de dumma politikerna som hotar deras "liv" är inte ansvarsfullt tycker jag. Snyggt att skrämma upp små barn att nu hamnar de i den stora hemska skolan. Barn är anpassningsbara. Och utbildad pedagogisk personal lär ju ha ett vakande öga på de nya i skolan och hur de kommit in i gruppen.

Små skolor är kanske inte det bästa för alla barn och i större skolor finns det mer resurser för barn med specialbehov. Dessutom finns det sjukt mycket mer kompisar för barnen. Jag tycker man målar upp en så orealistisk bild av små och stora skolor. Jag kan hålla mer om att små barn inte ska behöva åka tiotalskilometer till skolan varje dag, men tror man nog drar en gräns där resan blir för lång.

Känns som om jag kan hålla på i all evighet, men jag måste lugna mig nu. Heja Frida som tar kampen! Tänk att man kan skylla allt på politikerna!! Obs, man ska inte läsa kommentarerna på svenska yle, man blir så arg.
Dessutom kan människor inte kommentera med sitt namn. Det är SVAGT. Jag kommenterar alltid med mitt namn. Hur ska man kunna ta något seriöst när människan inte ens kan stå för det hon/han skriver!?

Länge leve Fredrika Åkerö.

Kommentarer




Jag heter
Kom ihåg mig?
URL/Bloggadress


Min kommentar