Uppatering.

skrivet 2010-01-09 klockan 16:48:08
Hej, nu ska jag uppdatera med lite bilder från Kairo. Sitter på peanuts bar, då internet inte funkade på cacao. Så dricker nu min andra kopp kaffe på mindre än en halvtimme. Blev servad av managern för cacao, han var noga med att få fram det;)

Julle har blivit sjuk:( Hur kan man få rippe över en vecka in i semestern!? Fn, vi som skulle på safari. Så jag var ensam på stranden idag. Det var SÅ tråkigt. Nu och då kom allt vakio folk (som säljer diverse saker) och prata med mig och resten av tiden läste jag. Vår beach boy Ali brukar jag alltid prata med, så också idag. Han har blivit jätteförtjust i mig:D Så gulligt.

Iaf, så nu verkar det inte bli snorkling imorgon heller, men jag var och köpte lokal medicin till Julle, då det lär ska funka bäst. Ali tipsade om te med massa citron så det fick hon också. Så nu är det bara vila, vila och så blir det bra.

Kairo då, jo vi åkte inte med finnmatkat utan åkte hälften billigare via en förmedling, men det var inte ett så lyckat drag. Bussen vi åkte var sliten och sätesjusteringen funka inte, likaså AC från och till. Med på resan var tyskar, skandinaver och ryssar. Vi starta 12 på natten och bussresan tog typ 6-7h.

Vi börja på egyptian museum, som var stort och hade sjuktmycket att se, men vi hade en dålig guide som upprepa allt 3ggr och dessutom på tre språk. Sen sprang vi igenom resten av museet. Häftigast var Tuthankamons gyllene mask och allt annat fint som fanns i hans grav. Galet snyggt hantverk. Egyptierna hade nog lite för mycket fritid;)

Sen åkte vi på nilen i en båt. Då berätta de bara om alla hotellen och hur dyra det var. En ryska underhöll oss med någon sorts dans i typ en halvtimme som hon ville att guiden skulle filma och det gjorde han. Det var minst sagt bisarrt. Sen spela de "my heart will go on" med celine dion två (2!) gånger. Huga!

Efter det var det lunchbuffé och sen en parfymbutik där Julle köpte en parfym. Sen var det dags för pyramiderna i Giza. Yay! De var så häftiga. Vi tog en kameltur och det var roligt, men den skulle ha fått vara mycket längre. Sen var Julle in i två drottningpyramider, jag avstod. Det visade sig att guiden tagit betalt fastän det var gratis. Hur fräck får man bli? Det var så dyrt att gå in i Cheops pyramid så det hoppade vi tyvärr över. Nere vi Sphinxen var det crazy.

Hur mycket försäljare som helst och turister överallt. Man får i princip gå varsomhelst på området och stå/klättra på foten av pyramiderna. Galet! Man tycker ju de borde skyddas så mycket bättre. Inga informationstavlor fanns det heller. Fattar inte hur det kan vara så underutvecklat.
Efter pyramiderna var vi ännu till en papyrusbutik med äkta papyrus (yeah right) innan vi åkte hem i vår rotiga buss.

Vi ville ju också gå på en bazaar och eventuellt någon moské, men istället slösades tid på båt, parfymeri och papyrusinstitut. Vi kommer åka med finnmatkat till Luxor på tisdag. Då skulle det vara lite svalare, bara +24.

Vi har blivit lite trötta på att bli lurade hela tiden eller ja, alla försöker lura oss. Det är så hemskt, man blir så misstänksam, fientlig och cynisk. Det är ju definitivt inte något som jag och Julle är i vanliga fall. Så himla tråkigt att det blivit så. Då dras ju de snälla och ärliga egyptierna över samma kam också.

Vi fasar för att gå och shoppa här i slutet av vår vistelse. Kanske vi måste ta oss en stänkare före, så vi har lite lunga nerver att börja med:D

Okej, här kommer lite bilder. Enjoy!








Kommentarer



kristin
skrivet 2010-01-09 klockan 19:26:25

fan vad najs det ser ut, fast ganska varmt! :) ni har väl typ lika varmt som vi har kallt :P Hittat nå skoj shopping? hoppas polaren blir frisk snart så ni kan hitta på skoj saker igen. Ha det så bra! KRAM!


skrivet 2010-01-10 klockan 18:48:21

Jag tyckte inte heller alls om egyptierna, så falska och irriterande människor :/ Men tur att det inte bara är folket som gör semestern!



Jag heter
Kom ihåg mig?
URL/Bloggadress


Min kommentar