Efter operationen.

skrivet 2011-12-17 klockan 18:56:57
Tack alla som hållit tummarna för mig under min operation. Allt gick OK. Jag kom rätt snabbt in på operationsbordet i onsdags och slapp hem på torsdag eftermiddag. Uppvaknandet gick sisådär när jag råkade säga att jag har värk 7 på en skala 1-10 då jag var mer illamående och fick droger så jag inte kunde hållas vaken. Väldigt svårt att sova alls på natten och kunde inte kissa på kvällen så de hamna sätta kateter. Det gick smidigt tack vare en duktig nattsköterska.

Ortopeden såg att jag fått en allvarlig skelettskada också som inte synats så bra på magnetröntgen. Det är benen som stött ihop och skelettets yta hade tagit skada. Det är något man egentligen inte kan göra som mycket åt nu, men det kan ge problem i framtiden.

Har haft jätteont och mest jobbigt har det varit att hela benet nedanom knäet varit så spänt. Som huden varit för stram och varje beröring har varit 100 gånger så stark. Svårt att förklara men min fot var så stel och myror och jag kunde inte röra den. Mest var det pga dålig blodcirkulation och att de härjat om i knäet en massa såklart.

Nu äter jag panacod och morsan är livrädd att jag ska få förstoppning så hon hade köpt laxermedel åt mig. Tog lite i morse och jess, I have pooped.

Sen äter jag en antiinflammatorisk medicin som gör att jag mår illa och har svindel lite nu och då. Annars så går det sakta men säkert framåt. Jag tar mig bra fram med kryckor och har duschat osv. Sen har jag lite tränat, men inte mycket. Känns inte som man gör så mycket när man gör övningarna, men de har säkert mer effekt än man tror. Ömt blir det iaf efteråt så det är ju ett bra tecken. Har kylpåse som jag ska lägga på när jag ansträngt knäet.

Nu gäller det att hitta balansen med värkmedicinen och rehaben. Att man tar tillräckligt med värkmedicin så att man kan röra på knäet tillräckligt utan att det tar för ont. Samtidigt som medicinen har jobbiga bieffekter. Jag måste t.ex få det utsträckt nu i veckan annars blir det lite krokigt och det vill man verkligen inte.

Sami har tagit väl hand om mig. Han hjälper mig med kuddar, kläder, hämtar dricka och gör mat. Han har inte jobbat fulla dagar heller så det har varit skönt. Som belöning spelar han COD och dricker öl.

Kommentarer



Kristin Henriksson
skrivet 2011-12-27 klockan 18:03:13

Skönt att det gick bra och att du har Sami som tar bra hand om dig :) Hoppas hans operation går bra också. Kramkram


ika
skrivet 2012-01-02 klockan 13:29:42

Tack Kristin.



Jag heter
Kom ihåg mig?
URL/Bloggadress


Min kommentar