Voi Jesus.

skrivet 2011-01-31 klockan 16:00:57
Superintressant att läsa vad folk tycker om dop om man inte tror på gud. Det är ju såklart på Linns blogg man hittar den diskussionen.

Jag har det helt klart för mig. Tror man inte på gud ska man inte döpa sitt barn. Man ska heller inte döpa sitt barn för säkerhets skull och inte för att det är en tradition. Det är ju detsamma med bröllop, ska man lova evig kärlek inför gud som man inte tror att finns? Knäppt! Sen kan det ju finnas omständigheter där ens partner är superkristen och man får kompromissa, men såhär svartvitt är det bara skenheligt.

Det är enkelt att skriva in sig i kyrkan och döpas senare ifall det är det barnet vill. Dessutom tror jag livsåskådningsundervisningen är mer allmänbildande är religion. Man kan ju skapa nya traditioner med namngivningsfest och godmor och godfar ist för dop och faddrar. Hur modernt är inte det?

De kivoga kristna värderingarna kan man fömedla till sitt barn iaf utan att vara religiös. Det mesta är ju sunt förnuft och för att få ett fungerande samhälle.

Vad tycker ni? Läs Linns inlägg här.

Kommentarer



Fredrika
skrivet 2011-02-09 klockan 11:10:49

Bra skrivet Ika!



Jag heter
Kom ihåg mig?
URL/Bloggadress


Min kommentar