Presidentval.

skrivet 2012-01-12 klockan 21:45:07
Det är mycket presidentval just nu. Jag röstar självklart på Eva Biaudet. Tycker debatten varit lite konstig, då det diskuteras det ena med det tredje medan de facto har presidenten nuförtiden inte har alls så stor makt. T.ex Soini för sitt partis politik hela tiden, men det är ju han som ska väljas och vad han står för. Presidenten ska, vad jag har förstått, hålla riksdagens linje och inte svira iväg på egna ideologier.

Jag tycker att presidenten kan jämföras med det svenska kungahuset; båda har traditionella roller och de ska representera landet. Tycker dagens president är mer som hela världens ambassadör för Finland. Samtidigt som presidenten gärna får uppmärksamma olika skeenden i landet.

Hittade ett beskrivande inlägg på yle.fi/svenska


Sen att kvinnokortet redan är spelat är bara bullcrap. Så som det sett ut är Finlands statsminister en man, så det passar ju alldeles utmärkt att presidenten är en kvinna.

Sen att SFP inte skulle kunna ställa upp en egen kandidat är befängt! Klart att alla partier ska ha sin kandidat. I princip kan ju vem som helst ställa upp bara det finns tillräckligt med folk bakom. Det är ju som sagt ett val av en representativ person med goda värderingar och internationell erfarenhet.

Och kan inte tåla allt snack om att taktikrösta.

Kommentarer




Jag heter
Kom ihåg mig?
URL/Bloggadress


Min kommentar