Berlin part 2.

skrivet 2012-10-15 klockan 12:40:30
Torsdag, dag 3 begav vi oss först till minnesmonumentet för förintelsen. Det var tillräckligt hemskt att gå bland de alla cementkuberna, så vi gick inte ner till utställningen.
På vägen till Neue Galerie gick vi förbi Sony experience där de öst på litet med arkitekturen. På Neue Galerie fick jag se Andy Warhols double Elvis. Gillade utställningen och variationen på verken.
Efter det sikta det vi in oss på Bauhaus Archive. Jag har alltid gillat bauhaus idén om att det man designar inte bara ska vara fint utan också praktiskt. I museishopen hade de artek pallar och litet annan finländsk design. Golvet i hela byggnaden var urläckert!
Dag 4 promenerade vi till slottet Charlottenburg som inte låg långt från vårt hotell. Efter det till art noveau museet Bröhan. Förutom en massa fantastiska möbler och föremål hade de en utställning med Karl Hagemeisters målningar.
Sista tiden i Berlin gick vi på litet shopping, dels för att vädret var uselt dels för att eventuellt hitta nåt som inte finns i Finland. Råkade vara 20% på allt på C&A. KaDeWe besöktes såklart också :) Sen åt vi 3-rätters middag med vin för under 15€ per person.
Annat kul i Berlin var godisautomaten och drömfångaren jag köpte. Till kvällssnack rödvin och äppelchips. Vår metrostation hette Mierendorffplatz
Summa summarum var Berlin väldrigt intressant. Vi hann ju inte ens med hälften vi hade tänkt oss. Dock handlar ju väldigt mycket om andra världskriget och öst och väst. Mycket trauman som fortfarande bearbetas.
 
Det var lätt att ta sig runt med U-bahn, S-bahn och bussar. Vi var igång alla dagar 10-20 så ett under att våra ben höll :) Vi hade Berlin Welcome card 72h, men vi använde inte speciellt många rabatter, så kanske man inte skulle ha behövt det. Men det är bra att ha ett häfte med en massa olika sevärdheter och såklart en bra karta, men en reseguide skulle funka lika bra.

Kommentarer




Jag heter
Kom ihåg mig?
URL/Bloggadress


Min kommentar